WĘDRUJ BEZPIECZNIE


Pobierz Poradnik Bezpiecznego Wędrowania
[1]

Pobierz Folder prawidłowego oznakowania Szlaków Turystycznych

Pobierz artykuł na temat bezpieczeństwa na stoku narciarskim

    Poniżej kilka zasad o których należy pamiętać planując wycieczkę w góry:

    1. Upewnij się że trasa jaką wybrałeś jest odpowiednia dla wszystkich osób w grupie, w której się przemieszczasz. Jeżeli idziesz z dziećmi lub starszymi osobami musisz wiedzieć, że osoby te mają nieco mniejszy poziom odporności na zmęczenie. Pamiętaj, że planowane wycieczki w góry powinny być na zasadzie tzw. "rozruchu", a więc w pierwszych dniach łatwiejsze, krósze, a w kolejnych o trudniejszych wymaganiach wysiłkowych - nigdy odwrotnie.

    2. Planuj Twoje wycieczki rozsądnie, przemyśl je i wyposażaj się zawsze w dobre mapy - nie oszczędzaj na mapach. Dobra mapa powinna obejmować przede wszystkim obszar, teren który zamierzasz eksplorować. Szlaki powinny być wyraźnie zaznaczone i powinny zawierać czytelne przybliżone czasy przejść. Nie ma map, które obejmują np całą południową Polskę lub całe Karpaty w jednym egzemplarzu. Takie mapy z natury rzeczy, o ile są w obiegu pokazują jedynie szczątkowe zarysy tras i mogą być mało użyteczne gdy przyjdzie znaleźć Ci właściwy szlak. Zwracaj uwagę podczas planowania trasy na to czy dany szlak przebiega po terenach płaskich czy też jest znacznie pofałdowany i trzeba pokonywać wiele przewyższeń, które mogą wymagać znacznej kondycji fizycznej. Bierz pod uwagę również fakt aby na trasie wycieczki istniały szalaki alternatywne, które w razie zagrożenia pozwolą Ci szybko i bezpiecznie zejść do bazy do której zmierzacie lub schroniska, w którym będziecie mogli się schronić przed burzą czy deszczem lub innnymi niebezpiecznymi czynnikami.

    3. Zwracaj uwagę na to czy przed wyruszeniem wyposażyłeś się odpowiednią ilość wody, szczególnie gdy w terenie nie ma żadnych źródeł i innych cieków wodnych z których mógłbyś skorzystać. Ilość wody jaką weźmiesz zależy bardzo od temperatury otoczenia. W czasie spoczynku dorosły człowiek w wysokiej temperaturze może stracić nawet pól litra wody na godzinę. Utrata 3% wody powoduje uczucie zmęczenia, ból głowy, zawroty głowy, przegrzanie ciała, większa - zatrzymanie pocenia się i udar cieplny. Przy utracie 10% wody odwodnienie zagraża życiu.

    4. Nie zapominaj zabrać w góry telefonu komórkowego, najlepiej z naładowaną dobrze baterią. Telefon może Ci pomóc w razie problemów sprowadzić ratowników. Może się zdarzyć, że nie wszędzie jest sygnał dlatego zawsze musisz zgłosić Twoje wyjście w góry w schronisku lub kwaterze z której wychodzisz, nie zapominaj powiedzieć kiedy mniej więcej zamierzasz wrócić. Na szlaku sprawdź od czasu do czasu czy jesteś w zasięgu telefonii to pozwoli Ci ewentualnie w razie zagrożenia szybciej zlokalizowac miejsce gdzie ostatnio miałeś zasięg. Generalnie jednak w dolinach prawdopodbieństwo sygnału jest mniejsze niż w wyższych partiach - jednak nie jest to zasadą. Nie wychodź nigdy sam w góry bo w przypadku szczególnie zasłabnięcia, utraty przytomnności a nawet skręcenia nogi lub innych nieprzewidzianych zdarzeń nie będzie miał Ci kto pomóc.

    5. Zabierz ze sobą właściwą odzież nie przeceniając nadmiernie dobrze zapowiadającej się pogody. Nawet upalnym latem w górach może spaść śnieg i temperatura zmienić się radykalnie. Dlatego mimo lata i wysokich temperatur czapka, rękawiczki, kurtka przeciwdeszczowa i przeciwiatrowa oraz softshell lub polar powinny znaleźć się w Twoim ekwipunku. Latem ale również i zimą weź ciemne okulary oraz krem przeciwsłoneczny z dobrym filtrem oraz nakrycie głowy.

    6. Bądź zawsze wyposażony w numer bezpieczeństwa, który w Polsce jest jednocześnie ogólnokrajowym numerem bezpieczeństwa w górach: 601-100-300. Możesz też skorzystać z numeru 112.


[1] Wydawnictwo zostało opublikowane dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Za treść dokumentu odpowiada Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze. Opublikowane na www.wskrzeszow.pttk.pl za zgodą koordynatora projektu.